Ordförande    Kenneth Johansson
Ledamot         Jörgen Linder
Suppleant      Carl-Olov Nilsson
Suppleant      Ingmar Christiansson

Revisorer       Roy Hysén och Lars Åke Wikensjö.
Valberedning Christer Krohn, Roy Hysén och Ralf Hansson.

Styrelsen har haft nio protokollförda möten under året.

En arbetsbeskrivning med ansvarsområden och ansvarig person för arbetsuppgifterna har tagits fram och presenterats på vår hemsida som uppdateras under hand. Arbetssättet ger oss en trygghet så att inga uppgifter ska missas.

Medlemsbladet, i 2500 exemplar gjordes för tredje året i A4-format. Det har delats ut vid arrangemangen i Göteborgsområdet. Cege Berglund, Kjell Ove Andersson, Janne Hansson och Håkan Drath har gjort ett förtjänstfullt arbete med att fylla tidningen med intressant innehåll. En eloge även till vår ansvarige Cege Berglund.

Lotterivinster på medlemsmötena sponsras av MERXTEAM, Elon i Sisjön – Bäckebol och SEVERIN.

Under det gångna året har vi gästats av många prominenta personer och det har samlat i runda tal 585 personer till vår mötesplats, Idrottens Bingo Grand. Detta innebär att vi under året haft mer än sjuttio mötesdeltagare per möte.

HandbollsAkademins år 2019

Januari 31
Krister Bergström, VD för EM2020. Arrangemanget av EM 2020 delas mellan Sverige, Norge och Österrike, där två av de sex grupperna och en av huvudgrupperna samt semifinalerna och finalen spelas på svensk mark.
Denis Murselovic hos Japanexperterna AB, är agent för Svenska Handbollfans resa till dam-VM i Japan. Vi fick en mycket detaljerad beskrivning av alla möjligheter som de kan bistå med för att resa med och se både VM och Japan. Vi var 80 på plats vid årets första möte.

Februari 28, årsmöte
Olivia Mellegård blev ensam gäst vid HandbollsAkademins februariträff och tillika årsmöte eftersom förbundskaptenen Henrik Signell i sista stund tvingades lämna återbud på grund av sjukdom. Det löste Sävehofs landslagsspelare på bästa möjliga sätt. Olivia kan uttrycka sig väl och är inte rädd för svåra ämnen – möjligen undantaget kommande klubbtillhörighet…
Nu vet vi, det blev København Håndbold.

Årsmöte genomfördes enligt protokoll innan Olivia beträdde podiet och vi var inalles 72 medlemmar närvarande.

Mars 28
Thomas Willram. Kenneth Johansson hade lagt upp intervjun mycket strategiskt och Thomas svarade på frågorna både genomtänkt och spontant. Vi var endast 37 närvarande beroende på att både Sävehof (H) och Redbergslid hade lagt en slutspelsmatch samma dag. Båda lagen förlorade och det gjorde även du som missade HandbollsAkademins medlemsträff samma kväll.

April 25
Jonny Nilsson, mästerskrinnaren var gäst på säsongens sista möte.
Jonny föddes i Filipstad men flyttade till Göteborg och IK  Wega i början på 60-talet. Genombrottet 1962 i VM Moskva genom att komma 2:a på 5.000 meter och vinna 10.000 meter. Undret i Karizuawa 1963 Världsmästare. OS-Guld 1964  på 10 000 meter i Innsbruck. Europamästare på hemmaplan 1965 i Göteborg.

April 26
Rune Gummi Nilsson fick i anslutning till matchen RIK – Kristianstad i Scandinavium på skärtorsdagen mottaga HandbollsAkademins hederspris för år 2019. Publiken i Scandinavium gav en stor värmande applåd till målvaktslegendaren Rune Gummi Nilsson.

Augusti 29
Till det traditionella uppstartsmötet med elittränarna toppade vi med inalles 99 personer inklusive våra gäster som var: Jasmin Zuta RIK, Hans Karlsson HKV, Emil Berggren IKS, Tommy Atterhäll ÖHK, Christer Mårtensson AHK, Christer Karlsson BKH, Pontus Ward Wiklund KHK, Rasmus Overby IKS och Thomas Bredenfeldt ÖHK.
Något kort om vad som sades: ”På damsidan hade tränarna den uppfattningen att de tre bästa lagen de sista åren, Sävehof, Skuru och Höör tappat sina bästa spelare och att de övriga lagen har närmat sig mer. Alltså fler jämna matcher i serien på jakt efter Svenska Mästerskapet.
Samma sak på herrsidan. Har Kristianstad tappat sitt grepp eller var årets flopp en tillfällighet?”

Till detta möte var HandbollsAkademins gratistidning klar för utdelning till alla närvarande.

September 26
Christer Karlsson, som aldrig kallas annat än ”CK” besökte oss på septembermötet och lockade 59 åhörare. Ingen blev besviken. CK är en naturlig underhållningsartist och intervjuaren Janne Jingryd lockade fram många både överraskande och roliga reflektioner.

Oktober 31
Vi gästades av trefaldiga skridskoolympiern Jasmine Krohn och hennes sambo, fotbollstränaren Roger Gustafsson. Det var en mycket välbesökt Akademiträff sista dagen i oktober, närmare bestämt 80 personer i övre medelåldern.

November 9 – 11
Resa med buss till Kiel och toppmatchen Kiel – Porto i Champions League. Fyrtio medlemmar genomförde resan med vår eminente och tillika ständige busstyrman Per Samuelsson, vid ratt och pedaler. Resan genomfördes under rubriken Kultur-, nöjes-, idrotts- och förnödenhetsinköpsresa.

November 30
Far och son Andersson, Dennis och Fredrik, har säkert varit ytterst ansvariga för så många fotbolls- och handbollsspelare att ingen i världen kan konkurrera. Nyss gästade de HandbollsAkademin för att prata om Gothia Cup, Partille Cup och lite annat. Det var uppskattat, det märktes i trängseln på Idrottens Bingo. Vi var 65 på plats.

December 13
HandbollsAkademin avslutade året med ett Julbord som vi avnjöt på vår mötesplats, Idrottens Bingo Grand. Det var som vanlig, tredje året nu, en mycket trevlig tillställning som Eva, Rita och Ingela hade ordnat. Vi fick äta och dricka gott under kvällen, vilket vi alla tackar för. Det var ett traditionellt julbord med tillbehör som avnjöts under glädje och gamman. Vi var 41 gäster, som sjung efter bästa förmåga i allsång och deltog i dans. Dan Nertby stod för underhållningen med sång.

Vår ständige intervjuare, Janne Jingryd  var den som höll i micken och ställde alla frågor till våra gäster under året, förutom vid ett tillfälle när Kenneth fick hoppa in. Visserligen var det några gäster som var ganska självgående så intervjujobbet gick då ganska lätt.

.